|
CinemaTic Voor CinemaTics en (ex)FilmValleien
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Sat Sep 07, 2013 6:41 pm Post subject: Top- en Floplijst |
|
|
Opvallende tendensen in 2013. Veel talentvolle vrouwelijke debutanten, de Latijns-Amerika zit stevig in de lift, de Filipijnse New Wave die krachtig doorzet en tegelijkertijd de dood van de Roemeense, thema's als verval, hedonisme, narcisme, rassenproblematiek en discriminatie kwamen dit jaar bovendrijven in de Wereld(Art)Cinema. De Blockbuster lijkt op sterven na dood te zijn. Een enkele auteur weet nog iets creatiefs toe te voegen maar voor de rest lijkt Hollywood op zijn retour. Daarentegen bloeit de Amerikaanse INDIE Cinema volop.
HOOGTEPUNTEN:
01. TO THE WONDER (Terrence Malick)
02. Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas) (IFFR)
03. Kid (Fien Troch)
04. Upstream Color (Shane Carruth) (IFFG)
05. Yi Dai Zong Shi / The Grandmasters (Wong Kar Wai)
06. Samsara (Ron Fricke)
07. Night Moves (Kelly Reichardt) (IFFG)
08. Lo Imposible / The Impossible (Juan Antonio Bayona)
09. Leones (Jazmín López) (IFFR)
10. Final Cut: - Hölgyeim És Uraim / Final Cut - Ladies & Gentlemen (György Pálfi) (IFFR)
11. Noche / Night (Leonardo Brzezicki) (IFFR)
12. Museum Hours (Jem Cohen)
13. Prisoners (Denis Villeneuve)
14. Stop the Pounding Heart (Roberto Minervini) (IFFG)
15. Drift (Benny Vandendriessche) (IFFG)
16. Soshite chichi ni Naru / Like Father, Like Son (Hirokazu Koreeda)
17. Searching for Sugar Man (Malik Bendjelloul)
18. Nordvest / Northwest (Michael Noer) (IFFR)
19. Captain Phillips (Paul Greengrass)
20. Man of Steel (Zack Snyder)
21. Fruitvale Station (Ryan Coogler) (IFFG)
22. Larzanandeye Charbi / Fat Shaker (Mohammad Shirvani) (IFFR)
23. Berberian Sound Studio (Peter Strickland)
24. Ernest et Célestine (Stéphane Aubier, Vincent Patar en Benjamin Renner)
25. Uroki Garmonii / Harmony Lessons (Emir Baigazin) (IFFG)
26. Mud (Jeff Nichols)
27. The Spectacular Now (James Ponsoldt) (IFFG)
28. La Playa D.C. (Juan Andrés Arango Garcia) (LAFF)
29. Halley (Sebastian Hofmann) (IFFR)
30. Mai Morire (Enrique Rivero) (IFFR)
31. Lemale et ha'halal / Fill the Foid (Rama Burshtein)
32. Portable Life (Fleur Boonman)
33. Äta Sova Dö / Eat Sleep Die (Gabriela Pichler)
34. Tanta Agua / So Much Water (Ana Guevara en Leticia Jorge)
35. Lore (Cate Shortland)
36. Aquí y Allá / Here and There (Antonio Méndez Esparza)
37. Wadjda (Haifaa Al-Mansour)
38. Tian Zhu Ding / A Touch of Sin (Zhang Ke Jia) (IFFG)
39. Wolf (Jim Taihuttu)
40. Boven is het Stil (Nanouk Leopold)
41. La Piscina / The Swimming Pool (Carlos Quintela) (IFFG)
42. More Than Honey (Markus Imhoof)
43. Café de Flore (Jean-Marc Vallée)
44. The Act of Killing (Joshua Oppenheimer)
45. Stories We Tell (Sarah Polley)
46. Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog)
47. Ne me Quitte Pas / Don't Leave Me (Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden)
48. Kapringen / A Hijacking (Tobias Lindholm)
49. Broken (Rufus Norris)
50. A Story of Children and Film (Mark Cousins) (IFFG)
51. In Darkness (Agnieszka Holland)
52. Still Mine (Michael McGowan)
53. What Richard Did (Leonard Abrahamson ) (IFFG)
54. Gravity (Alfonso Cuar)
55. The Hobbit: The Desolation of Smaug (Peter Jackson)
56. Spring Breakers (Harmony Korine) (IFFR)
57. Only God Forgives (Nicolas Winding Refn)
58. Trance (Danny Boyle)
59. Elysium (Neill Blomkamp)
60. Crulic - Drumul Spre Dincolo / Crulic - The Path to Beyond (Anca Damian)
61. Your Sister's Sister (Lynn Shelton)
62. De Nieuwe Wereld (Jaap van Heusden) (IFFR)
63. Ji yi Wang Zhe Wo / Memories Look At Me (Fang Song) (IFFR)
64. Like Someone in Love (Abbas Kiarostami)
65. Syngué Sabour / The Patience Stone (Atiq Rahimi)
66. Aprčs Mai / Somethin in the Air (Olivier Assayas)
67. Reality (Matteo Garrone)
68. Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)
69. Los Salvajes / The Wild Ones (Alejandro Fadel) (IFFR)
70. 36 (Nawapol Thamrongrattanarit) (IFFR)
71. Parviz (Majid Barzegar) (IFFR)
72. Infancia Clandestina ( Benjamín Ávila) (LAFF)
73. Bekas (Karzan Kader)
74. Call Girl (Mikael Marcimain)
75. Mayor (Yuri Bykov) (IFFG)
Killer Joe (William Friedkin) en The Place Beyond the Pines (Derek Cianfrance) wil ik ook nog even noemen.
Gemist: Promised Land, The Deep, The Only Son, The Iceman, Foxfire, Just the Wind, Gangs of Wasseypur, What Maisie Knew, A Child's Pose, The World's End, Omar, The Human Scale, Grand Central, In the Fog, In Bloom, The Lunchbox en La Tendresse. Teruggetrokken maar interessant: A Field in England, The Way, Way Back, The Attack, As I Lay Dying en Animals.
DIEPTEPUNTEN:
01. Paradies: Liebe (Ulrich Seidl)
02. Die Wand (Julian Pösler)
03. L'étrange Couleur des Larmes de ton Corps / The Strange Colour of Your Body's Tears (Hélčne Cattet en Bruno Forzani) (IFFG)
04. The Paperboy (Lee Daniels)
05. Midnight's Children (Deepa Mehta)
06. Love Eternal (Brendan Muldowney)
07. Bullet to the Head (Walter Hill)
08. Mater Dolorosa (Adolfo Alix Jr.) (IFFR)
09. Thallium shoujo no Dokusatsu Nikki / GFP Bunny (Yutaka Tsuchiya) (IFFR)
10. Pieta (Kim Ki-duk)
11. Gangster Squad (Ruben Fleischer)
12. A Good Day to Die Hard (John Moore)
13. App (Bobby Boermans)
14. Night Train to Lisbon (Bille August)
15. Una Noche (Lucy Mulloy) (LAFF)
16. El Muerto y Ser Feliz / The Dead Man and Being Happy (Javier Rebollo) (LAFF)
17. Ŕ Coeur Ouvert / A Good Heart (Marion Laine)
18. La Fille de Nulle Part / The Girl From Nowhere (Jean-Claude Brisseau) (IFFR)
19. Polvo (Julio Hernandez Cordon) (LAFF)
20. Wo Guxiang Siwang de si Zhong Fangshi / Four Ways to Die in My Hometown (Chai Chunya) (IFFR)
21. Trois Exercises d'interpretation / Three Exercises of Interpretation (Cristi Puiu) (IFFR)
22. Metéora (Spiros Stathoulopoulos)
23. 90 minutter / 90 Minutes (Eva Sřrhaug) (IFFR)
24. 11·25 Jiketsu no Hi: Mishima Yukio to Wakamono-tachi / 11.25 the Day He Chose His Own Fate (Kôji Wakamatsu) (IFFR)
25. Star Trek Into Darkness (J.J. Abrams)
26. Kirikou et les Hommes et les Femmes (Michel Ocelot)
27. Tabu (Miguel Gomes)
28. Unconditional (Bryn Higgins)
29. Zum Geburtstag (Denis Dercourt) (IFFG)
30. Qiong ren, liu lian, ma yao, tou du ke / Poor Folk (Midi Z.) (IFFR)
31. Shokuzai / Penance (Kiyoshi Kurosawa)
32. Elle s'en Va / On My Way (Emmanuelle Bercot)
33. Tie Pohjoiseen / Road North (Mika Kaurismäki)
34. Tula: The Revolt (Jeroen Leinders)
35. The Wolverine (James Mangold)
36. Stoker (Park Chan-wook)
37. Io e Te / Me and You (Bernardo Bertolucci)
38. Frances Ha (Noah Baumbach)
39. Now You See Me (Louis Leterrier)
40. The Heat (Paul Feig)
Verder kon ik barweinig met O Que Se Move / The Moving Creatures (LAFF), Perret in Frankreich und Algerien (IFFG), Paronia, Inuk (IFFG), Hansel & Gretel: Witch Hunters en Gloria. En snap al die superlatieven voor The Imposter, La Grande Bellezza en Under the Skin ook niet helemaal.
Dit jaar ben ik meer en meer op mijn intuďtie afgegaan en bewust de volgende titels niet gekeken: Paradies: Glaube / Hoffnung, La Religieuse, Behind the Candelabra, Jeune & Jolie, Camille Claudel, 1915, Hoe Duur Was de Suiker, La Vie d'Adčle, Machete Kills, Carrie, Diana, The Fifth Estate, Oldboy, 69: Liefde Seks Senior en 47 Ronin. En veel Nederlands shit tussen Verliefd op Ibiza en Bro's before Ho's in. _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel.
Last edited by Verhoeven on Wed Jan 01, 2014 12:42 pm; edited 46 times in total |
|
Back to top |
|
|
Mr. Blonde
Joined: 16 Jul 2009 Posts: 380
|
Posted: Sun Sep 08, 2013 2:14 pm Post subject: |
|
|
Behind the Candelabra
Side Effects
Hansel & Gretel: Witch Hunters
Sound City
Warm Bodies
The Last Stand
Jack the Giant Slayer
The Call
Stoker
Oblivion
Evil Dead
Iron Man 3
The Conjuring
Kick-Ass 2
Trance
World War Z
Gangster Squad
A Good Day to Die Hard
Welcome to the Punch
Movie 43
Oz the Great and Powerful
The Incredible Burt Wonderstone
G.I. Joe: Retaliation
Identity Thief
Epic
Star Trek Into Darkness
21 & Over
Mama
Yi dai zong shi
Piranha 3DD
Olympus Has Fallen
Scary MoVie _________________
|
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Mon Sep 09, 2013 2:19 pm Post subject: |
|
|
Waarom staat Yi Dai Zong Shi / The Grandmaster tussen de ' '? _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
Mr. Blonde
Joined: 16 Jul 2009 Posts: 380
|
Posted: Mon Sep 09, 2013 5:40 pm Post subject: |
|
|
Na alle positieve kritieken viel hij een beetje tegen...teveel van verwacht, denk ik...vond het niet meer dan een 'ok-kung-fu film'....een zesje...ik zal hem weleens in de herkijk gooien _________________
|
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Tue Dec 31, 2013 2:19 pm Post subject: |
|
|
Eindejaarslijstje. _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
enclave
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 1064
|
Posted: Tue Dec 31, 2013 3:20 pm Post subject: Re: Top- en Floplijst |
|
|
Verhoeven wrote: | 18. Nordvest / Northwest (Michael Noer) (IFFR) |
Inderdaad een top filmpje. In de stijl van Nicolas Winding Refn.
Filmjaar: 2013
Items gezien: 52 (diepte record...)
Gemiddelde cijfer: 7.8
Top 10 beste ''nieuwe'' films:
1. Drive (2011) 8.6
2. Carnage (2011) 8.5
3. Diego Star (2013) 8.4
4. De Wederopstanding van een Klootzak (2013) 7.8
5. Du zhan (2012) 7.7
6. Alles is familie (2012) 7.5
7. Simon Killer (2012) 7.4
8. Django Unchained (2012) 7.3
8. Nordvest (2013) 7.3
10. Invictus (2009) 7.2
10. Lincoln (2012) 7.2
10. Mou gaan dou (2002) 7.2
Top 3 beste ''nieuwe'' series:
1. Boardwalk Empire S2 (2009) 8.3
2. Miranda S1 (2009) 8.0
2. The Tudors S4 (2007) 8.0
Beste ''nieuwe'':…
Documentaire: De nieuwe wildernis (2013) 8.5
Nederlandse film: De Wederopstanding van een Klootzak (2013) 7.8
Britse film: Wasteland (2012) 7.0
Europese film: [België] Diego Star (2013) 8.4
Film met een geschiedkundig onderw.: Lincoln (2012) 7.2
Slechtste “nieuwe” film:
The Counselor (2013) 5.5
Top 5 beste herbekeken allerlei:
1. The Fountain (2006) 9.8
2. Fight Club (1999) 9.7
3. Snatch. (2000) 9.5
3. De uitverkorene (2006) 9.5
5. 2 Days in Paris (2007) 9.4 _________________
In the Year of our Lord 1314, patriots of Scotland, starving and outnumbered, charged the fields of Bannockburn... (Braveheart) |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Tue Dec 31, 2013 5:44 pm Post subject: Re: Top- en Floplijst |
|
|
enclave wrote: | Verhoeven wrote: | 18. Nordvest / Northwest (Michael Noer) (IFFR) |
Inderdaad een top filmpje. In de stijl van Nicolas Winding Refn. |
Inderdaad, blijft ook heel lang bij. Uit jouw lijstje hoop ik ooit Diego Star te mogen zien. Als die een keer op DVD wordt uitgebracht ... _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
JT Chinaski
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 2166 Location: Drachten
|
Posted: Tue Dec 31, 2013 5:51 pm Post subject: |
|
|
Top 10 nieuwe films uit 2013:
1. The Master
2. Blue Jasmine
3. Borgman
4. Yi dai zong shi
5. Trance
6. Passion
7. Clear History
8. Only God Forgives
9. Berberian Sound Studio
10. To the Wonder / Django Unchained
Beste films die ik dit jaar voor het eerst zag (alfabetische volgorde):
California Split (1974)
Fingers (1978)
The First Great Train Robbery (1978)
Glengarry Glen Rose (1992)
Heaven's Gate (1980)
Killing them Softly (2012)
Memorîzu (1995)
Peeping Tom (1960)
The Private Life of Sherlock Holmes (1970)
Le salaire de la peur (1953)
Slaughterhouse-Five (1972)
Sorcerer (1977)
Talk Radio (1988)
Withnail & I (1987) _________________ “Roses are red, violets are blue, I'm a schizophrenic... and so am I!” Bill Murray (What about Bob?) |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Tue Dec 31, 2013 6:07 pm Post subject: |
|
|
HOOGTEPUNTEN-DOOR-HET-JAAR-HEEN:
01. As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2000 | Jonas Mekas)
02. All the Real Girls (2003 | David Gordon Green)
03. Beeswax (2009 | Andrew Bujalski)
04. Hoop Dreams (1994 | Steve James)
05. Into the Abyss (2011 | Werner Herzog)
06. Ballast (2008 | Lance Hammer)
07. Tasogare Seibei / The Twilight Samurai (2002 | Yôji Yamada)
08. De Witte Waan (1984 | Adriaan Ditvoorst)
09. Tejút / Milky Way (2007 | Benedek Fliegauf)
10. The Cove (2009 | Louie Psihoyos)
11. The Lie of the Land (2007 | Molly Dineen)
12. La Science des Ręves (2006)
13. Welcome to Sarajevo (1997 | Michael Winterbottom)
14. Searching for Bobby Fischer (1993)
15. Ai no yokan / The Rebirth (2007 | Masahiro Kobayashi)
16. Putty Hill (2010 Matthew Porterfield)
17. The Long Day Closes (1992 | Terence Davies)
18. Abel (1986 | Alex van Warmerdam)
19. Les Regrets (2009 | Cédric Kahn)
20. With or Without You (1999 | Michael Winterbottom)
21. Green Zone (2010 | Paul Greengrass)
22. La Folie Almayer (2011 | Chantal Akerman)
23. The Guatemalan Handshake (2006 | Todd Rohal)
24. Les maîtres du Temps / Time Masters (1982 | René Laloux)
25. Reminiscences of a Journey to Lithuania (1972 | Jonas Mekas)
Wil ook Whisky (2004 | Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll), Hamilton (2006 | Matthew Porterfield), Ässhäk - Geschichten aus der Sahara (2004 | Ulrike Koch), El Bonaerense (2002 | Pablo Trapero), Hafiđ / The Sea (2002 | Baltasar Kormákur), Scum (1979 | Alan Clarke), Solyaris (1972 | Andrei Tarkovsky), Sayat Nova / The Color of Pomegranates (1968 | Sergei Parajanov), Mat i syn / Mother and Son (1997 | Aleksandr Sokurov), De mantel der Liefde (1978 | Adriaan Ditvoorst), Demonlover (2002 | Olivier Assayas) en Celestial Subway Lines/Salvaging Noise (2005 | Ken Jacobs) nog even noemen.
DIEPTEPUNTEN-DOOR-HET-JAAR-HEEN:
01. Poison (1991 | Todd Haynes)
02. Import/Export (2007 | Ulrich Seidl)
03. Akasen (2004 | Shutaro Oku)
04. No Strings Attached (2011)
05. Kain no matsuei / Cain's Descendant (2006)
06. Yami no carnival / Carnival in the Night (1982 | Masashi Yamamoto)
07. Direktřren for det Hele / The Boss of it All (2006 | Lars Trol)
08. Fando y Lis (1968 | Alejandro Jodorowsky)
09. The Domino Effect (2012 | Paula van der Oest)
10. Central Bazaar (1976 | Stephen Dwoskin)
11. Fay Grim (2006 | Hal Hartley)
12. Gritos en la Noche / The Awful Dr. Orlof (1962 | Jesús Franco)
13. Legion (2010 | Scott Stewart)
14. What to Expect When You're Expecting (2012 | Kirk Jones)
15. Jitsuroku rengô sekigun: Asama sansô e no michi / The Red Army (2007 | Kôji Wakamatsu)
16. Jestem twój | I Am Yours (2009 | Mariusz Grzegorzek)
17. The Gold Diggers (1983 | Sally Potter)
18. Hundstage (2001 | Ulrich Seidl)
19. USB (2009 | Shutaro Oku)
20. Kabhi Khushi Kabhie Gham... / Sometimes Happiness, Sometimes Sorrow (2001 | Karan Johar)
21. Serious Moonlight (2009 | Cheryl Hines)
22. Opera Jawa (2006 | Garin Nugroho)
23. Nińas Mal / Charm School (2007 | Fernando Sarińana)
24. Playing for Keeps (2012 | Gabriele Muccino)
25. Eilandgasten (2005 | Karim Traďdia) _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
count_orlok
Joined: 11 Aug 2009 Posts: 4575
|
Posted: Wed Jan 01, 2014 2:19 pm Post subject: |
|
|
Ik moest voor FilmTotaal een top 10 lijst inleveren, dit is hem geworden:
1. Short Term 12
2. Django Unchained
3. Gravity
4. Stoker
5. Only God Forgives
6. Before Midnight
7. Captain Phillips
8. Iron Man 3
9. You're Next
10. Spring Breakers
Vrij arbitrair natuurlijk, en als ik hem morgen zou maken kan de volgorde misschien weer helemaal anders zijn, maar ja op een gegeven moment moet je maar knopen doorhakken.
Films die het lijstje net niet hebben gehaald: Sightseers, Pacific Rim, Frances Ha, The World's End.
Films die helaas niet aan de eisen aan het lijstje voldeden (geen landelijke release gekregen) maar ik wel zou willen vermelden zijn The Battery, American Mary, Escape from Tomorrow, Jug Face, Resolution, Ghost Graduation...
Film die waarschijnlijk in veel toplijstjes staat maar mij echt niet kon bekoren: The Master. _________________ Why have you disturbed our sleep; awakened us from our ancient slumber? |
|
Back to top |
|
|
enclave
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 1064
|
Posted: Fri Jan 03, 2014 3:58 pm Post subject: |
|
|
Verhoeven wrote: | Inderdaad, blijft ook heel lang bij. Uit jouw lijstje hoop ik ooit Diego Star te mogen zien. Als die een keer op DVD wordt uitgebracht ... |
Het is natuurlijk maar een kleine productie dus ik heb weinig hoop.
JT Chinaski wrote: | Killing them Softly (2012) |
Die ligt hier op een kijkbeurt te wachten. Ik heb hoge verwachtingen. _________________
In the Year of our Lord 1314, patriots of Scotland, starving and outnumbered, charged the fields of Bannockburn... (Braveheart) |
|
Back to top |
|
|
Nick_SN
Joined: 29 Jul 2009 Posts: 3449 Location: Leiden
|
Posted: Sat Jan 04, 2014 11:33 am Post subject: |
|
|
Als ik mijn WIW cijfers mag geloven wordt het zoiets;
1. To the Wonder
2. Before Midnight
3. The Place Beyond the Pines
4. Stoker
5. Pacific Rim
6. I'm Flash
7. Petal Dance
8. The Master
9. Spring Breakers
10 Prisoners
11. Django Unchained _________________
|
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|