View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Erik Hagen Site Admin
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 3794 Location: Utrecht
|
Posted: Wed Jan 22, 2014 9:04 pm Post subject: |
|
|
The_Milagro wrote: | Woensdag zit ik dus bij zowel Canopy als bij Alan Partridge in het oude Luxor
En ik zit volgens mij 3 of 4 films bij Erik.
Bij imma niet een als ik zo kijk |
Volgens mij hebben wij alleen "The Mole Song" samen, of kijk ik verkeerd? _________________ Vae, puto deus fio...
Films 2017 | |
|
Back to top |
|
|
The_Milagro
Joined: 04 Jul 2009 Posts: 4303
|
Posted: Wed Jan 22, 2014 9:27 pm Post subject: |
|
|
Erik Hagen wrote: | The_Milagro wrote: | Woensdag zit ik dus bij zowel Canopy als bij Alan Partridge in het oude Luxor
En ik zit volgens mij 3 of 4 films bij Erik.
Bij imma niet een als ik zo kijk |
Volgens mij hebben wij alleen "The Mole Song" samen, of kijk ik verkeerd? |
Nee, je hebt gelijk.
Eventueel donderdag The Great Passage _________________ Even if you fall on your face, you're still moving forward.
Collectie
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted then used against you. |
|
Back to top |
|
|
enclave
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 1064
|
Posted: Thu Jan 30, 2014 11:27 pm Post subject: |
|
|
Vandaag was een mooie dag op het IFFR. Genoten van o.a. La cueva van Alfred Montero. _________________
In the Year of our Lord 1314, patriots of Scotland, starving and outnumbered, charged the fields of Bannockburn... (Braveheart) |
|
Back to top |
|
|
The_Milagro
Joined: 04 Jul 2009 Posts: 4303
|
Posted: Fri Jan 31, 2014 12:17 am Post subject: |
|
|
enclave wrote: |
Vandaag was een mooie dag op het IFFR. Genoten van o.a. La cueva van Alfred Montero. |
Onwijs mooie film vond ik dat.
Heerlijk genoten, puur om de vragen die het met zich mee brengt.
Ohh en de reactie van het publiek op die rat uiteraard _________________ Even if you fall on your face, you're still moving forward.
Collectie
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted then used against you. |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Sun Feb 02, 2014 8:24 pm Post subject: |
|
|
Helaas, dat was het dan weer. Waar was Frank gebleven? Totaal niet tegengekomen?
Toch wel een 'middelaardig' jaar. Net als vrijwel iedereen heb ik op een aantal hele bijzondere titels na heel weinig toppers gezien. En hetzelfde geldt ook voor de onderste regionen. De grootste teleurstellingen kwamen voort uit een aantal grote arthouse regisseurs. Kurosawa, Diaz, Martin, Jost en Serra. En dan vooral die laatste regisseur. Waarom je film opblazen naar CinemaScope, Serra? Waarom ben je zo met jezelf bezig? Waarom die extreme vervreemding van je eigen publiek? Waar is de humor uit je eerdere werk gebleven? Waarom zo negatief over het medium film en je collega's?
Daarentegen wel een heel groot talent uit Bulgarije gezien. Een regisseuse die me tot twee keer toe brak. Ze had me als geen ander helemaal in haar macht. Onbegrijpelijk waarom die geen Tijger won. Maar gelukkig wel door anderen hier op MM en WIW goed ontvangen.
Het was sowiezo op Viktoria en Han Gong-Ju na nogal een middelmatig jaar voor de Tijgercompetitie. Vorig jaar zag ik er tien en daar zat geen enkele slechte film bij. Dat was / is ongekend. En degene die ik niet zag was men ook al zo positief over. Dus dat zegt wel iets in tegenstelling tot dit jaar waar het toch vooral negatief of 'net niet / net wel'-films waren.
Mijn eerste 'Sensory Ethnography Lab' beviel me ook uitstekend. Reflectie op mens en het medium film als je het mij vraagt. Toch wel een stuk ge(s)laagder dan slechts alleen maar 11 shots waar de negatievelingen het naderhand over hadden. Ook heel speciaal was het Argentijnse P3nd3jo5. Een Zwijgende Skatermusical. Zal me nog jaren bijblijven.
Joanna Hogg bewijst andermaal haar talent. Totaal anders dan haar vorige twee films maar duidelijk genoeg om haar eigen signatuur te ontdekken. Surrealistische Britse film over een kunstenaarsechtpaar dat verder uit elkaar lijkt gedreven te worden door het huis waarin ze leven. Heel bijzonder. Maar niemand van MM lijkt in haar geďnteresseerd ...
Het Servische The Disobedient van Mina Djukic is ook zeker een ontdekking. Had wat mij betreft in de Tijgercompetitie mogen zitten. Deed me qua 'gekkigheid' denken aan de Griekse New Wave. Type film Attenberg. Het prikkelt en schuurt. En durft lastige keuzes te maken zoals in de laatste akte van de film gewoon puur te kiezen voor 'contemplatiefheid'. Ze was een paar jaar geleden één van de producente van Tilva Rosh. Maar dat is een totaal andere film.
Dan het prachtige Zwitserse Cherry Pie. Het moment dat [spoiler]de regisseur de arm schudt van de hoofdpersoon[/spoiler] greep me ontzettend. Had zoiets nog ooit eerder gezien. Maar het werkt. Een schouderklopje. Komop, nog even doorzetten. Houd de moed erin. Zo'n moment. Eigenlijk totaal niet te beschrijven in woorden.
Few of Us. Sharunas Bartas op het witte doek! En dat tijdens het IFFR. Kan niet beter? Helaas, want het was de meest onrustige voorstelling van het hele Filmfestival. Mensen liepen door de hele film weg. Telefoons gingen af. Er viel van alles op de grond. Gepraat. Kon totaal niet in de film komen. Jammer, want het zag er heel bijzonder uit. En wat een hoofdpersoon trouwens. Die Yekaterina Golubeva. Bloedmooi! Paar jaar geleden zelfmoord gepleegd. Heel, heel, heel jammer ...
Door de TIP van gebruiker Beavis een erg mooie Portugese film gezien. Heb nogal wat 'hated it'-ervaringen met het land maar werd erg verrast door A Vida Invisível / The Invisible Live. De bewustwording van de dood.
Vier titels uit het oeuvre van Nils Malmros gezien. Twee ervan waren heel fijn. Kleine, autobiografische coming-of-age films. Ben ik altijd gevoelig voor. Mocht je niets met Denemarken hebben dan moet je deze bescheiden regisseur eens gaan ontdekken. Zou van hem nog graag Kundskabens Trć / Tree of Knowledge, Lars Ole 5.C en Sorg og Glćde / Sorrow and Joy willen zien. Weet iemand of die ergens te krijgen zijn op DVD met Engelse ondertiteling?
Mary Is Happy, Mary Is Happy was ook erg leuk. Tragisch leuk. De ventilatorscčne zal me altijd blijven. Hilarisch! Interessante auteur ook. Kan wel eens na 'Joe' een hele grote worden buiten Thailand. Zijn tweede film draaide hoofdcompetitie Venetië en zijn debuut won de grote prijs in Busan. Ja, groot talent. En de enige echt goede Thaise film dit jaar. Oh, en excuses van de harde lach.
Sprak nog met filmcriticus Olaf Möller over een eventueel retrospectief van Fred Kelemen. Maar dat kunnen we voorlopig helemaal vergeten.
Vind de Australische regisseur Amiel Courtin-Wilson echt wel een talent met zijn impressionistische manier van verhalen vertellen. Niet helemaal geslaagd maar overtuigend genoeg om meer werk van hem te gaan zien. Sprak hem naderhand nog over eventuele inspiratie van Grandieux. En hij bevestigde van wat ik zag. Groot liefhebber van zijn werk.
Ook goed om te zien dat Stop the Pounding Heart zo bevallen is hier op MM.
En vooralsnog is alleen Ying Ning's Min jing gu shi / On the Beat (1995) als pareltje uit het ''25 jaar Hubert Bals Fonds'' gekomen. Maar heb er nog een aantal op DVD liggen. Hier kun je trouwens de lijst vinden van alle titels die het IFFR gesteund heeft sinds de oprichting van het HDF. Obscuriteit!
Het is trouwens belachelijk hoeveel titels uit het Filmfestival van Locarno in Rotterdam draaide dit jaar. Alleen al de helft van de hoofdcompetitie was in Rotterdam te zien. Over inspiratie gesproken. Moet daar echt een keer naartoe.
HOOGTEPUNTEN:
01. Viktoria (Maya Vitkova)
02. Manakamana (Stephanie Spray en Pacho Velez)
03. P3nd3jo5 (Raúl Perrone)
04. Min jing gu shi / On the Beat (1995 | Ying Ning)
05. Na Pian Hu Shui / Lake August (Heng Yang)
06. R100 (Hitoshi Matsumoto)
07. Drenge / Boys (1977 | Nils Malmros)
08. Skřnheden og udyret / Beauty and the Beast (1983 | Nils Malmros)
09. Exhibition (Joanna Hogg)
10. Cherry Pie (Lorenz Merz)
11. Ruin (Michael Cody en Amiel Courtin-Wilson)
12. Neposlusni / The Disobedient (Mina Djukic)
13. Mary Is Happy, Mary Is Happy (Nawapol Thamrongrattanarit)
14. Moratorium Tamako / Tamaka in Moratorium (Nobuhiro Yamashita)
15. Când se lasa seara Peste Bucuresti sau Metabolism / When Evening Falls on Bucharest or Metabolism (Corneliu Porumboiu)
16. Han Gong-Ju (Su-jin Lee)
17. A Vida Invisível / The Invisible Live (Vítor Gonçalves)
18. Yeshche Odin God / Another Year (Oksana Bychkova)
19. Someone's Wife in the Boat of Someone's Husband (Edwin)
20. Costa da Morte, D'oů je Viens, Double Play: James Benning and Richard Linklater, Edén, Few of Us (1996), Grigris, Shuvuukhai / Remote Controle ...
Interesting: Chicago Loop (1976 | James Benning) en A Spell to Ward Off the Darkness (Ben Rivers en Ben Russel)
DIEPTEPUNTEN:
01. Bukas na lang sapagkat gabi na / Leave It for Tomorrow, for Night Has Fallen (Jet Leyco)
02. Mein blindes Herz (Peter Brunner)
03. Coming to Terms (Jon Jost)
04. Bian zou bian chang / Life on a String (1991 | Kaige Chen)
05. Sebunsu kôdo / Seventh Code (Kiyoshi Kurosawa)
06. Histňria de la Meva Mort / Story of My Death (Albert Serra)
07. Riocorrente / Riverrun (Paulo Sacramento)
08. Pavang rak / Concrete Clouds (Lee Chatametikool)
09. Riaru: Kanzen naru kubinagaryű no hi / Real: A Perfect Day for Plesiosaur (Kiyoshi Kurosawa)
10. How to Disappear Completely (Raya Martin) _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
The_Milagro
Joined: 04 Jul 2009 Posts: 4303
|
Posted: Mon Feb 03, 2014 12:14 am Post subject: |
|
|
Wat me vrijdag op viel en ik had het er eerder ook al over met Erik, dat de helft van de publiekstop 10 films waren die ik wou zien, maar niet ingepland kon krijgen.
Best wat goede films gezien, inderdaad maar een enkeling die er echt bovenuit staken. _________________ Even if you fall on your face, you're still moving forward.
Collectie
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted then used against you. |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Mon Feb 03, 2014 2:09 pm Post subject: |
|
|
Vijf uit de Top tien publieksfilms gaan nog uitgebracht worden, Marco.
Maar begrijp ik dat nu goed? Niemand is van hier naar Stop the Pounding Heart gegaan? _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
The_Milagro
Joined: 04 Jul 2009 Posts: 4303
|
Posted: Mon Feb 03, 2014 5:31 pm Post subject: |
|
|
Verhoeven wrote: | Vijf uit de Top tien publieksfilms gaan nog uitgebracht worden, Marco.
Maar begrijp ik dat nu goed? Niemand is van hier naar Stop the Pounding Heart gegaan? |
Daarom _________________ Even if you fall on your face, you're still moving forward.
Collectie
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted then used against you. |
|
Back to top |
|
|
Erik Hagen Site Admin
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 3794 Location: Utrecht
|
Posted: Tue Feb 04, 2014 10:23 am Post subject: |
|
|
Klopt. Heb 'm last minute geskipt. Had even behoefte aan een avondje thuis. Gemiste kans? Krijg 'm vast nog weleens te zien. _________________ Vae, puto deus fio...
Films 2017 | |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Tue Feb 04, 2014 12:42 pm Post subject: |
|
|
Erik Hagen wrote: |
Klopt. Heb 'm last minute geskipt. Had even behoefte aan een avondje thuis. Gemiste kans? Krijg 'm vast nog weleens te zien. |
Waar dat dan? Zijn eerste twee films zijn buiten het Filmfestivalcircuit nooit meer vertoond. Zonde. _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
enclave
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 1064
|
Posted: Tue Feb 04, 2014 1:17 pm Post subject: |
|
|
The_Milagro wrote: | enclave wrote: | Vandaag was een mooie dag op het IFFR. Genoten van o.a. La cueva van Alfred Montero. |
Onwijs mooie film vond ik dat.
Heerlijk genoten, puur om de vragen die het met zich mee brengt.
Ohh en de reactie van het publiek op die rat uiteraard |
Die scene met de rat was wel bizar ja. In andere films heb je onzinnige monsters of extreme ontwikkelingen. Dit was hoe het zou kunnen gaan en dat maakte het beklemmend en dus erg goed.
Verhoeven wrote: | Helaas, dat was het dan weer. Waar was Frank gebleven? Totaal niet tegengekomen? |
Nee inderdaad! We hadden dan ook geen films samen maar ik heb je nergens gezien. Ik zat dit jaar dan ook wat vaker in de pub aan het bier dan gepland. Volgend jaar beter!
Dit was voor mij het hoogtepunt van IFFR 2014. FANTAIL _________________
In the Year of our Lord 1314, patriots of Scotland, starving and outnumbered, charged the fields of Bannockburn... (Braveheart) |
|
Back to top |
|
|
Erik Hagen Site Admin
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 3794 Location: Utrecht
|
|
Back to top |
|
|
enclave
Joined: 06 Jul 2009 Posts: 1064
|
Posted: Fri Feb 07, 2014 11:09 pm Post subject: |
|
|
De Dreiging voor het voorbestaan van het IFFR ligt meer in de ontwikkeling van de techniek dan de kwaliteit van de selectie denk ik. Ik ben ieder geval al jaren meer dan tevreden over het aanbod.
Betalen voor content is niet voor iedereen normaal meer. Kijk maar naar het illegale downloaden. _________________
In the Year of our Lord 1314, patriots of Scotland, starving and outnumbered, charged the fields of Bannockburn... (Braveheart) |
|
Back to top |
|
|
The_Milagro
Joined: 04 Jul 2009 Posts: 4303
|
Posted: Sat Mar 22, 2014 4:08 pm Post subject: |
|
|
Oktober November (Götz Spielmann, 2013) :: 6.2
4. Blutgletscher (Marvin Kren, 2013) :: 7.2
5. Mogura no uta - sennyű sôsakan: Reiji (Takashi Miike, 2013) :: 8.0
6. Ping Pong Summer (Michael Tully, 2014) :: 7.6
7. Once Upon a Time in Shanghai (Ching-Po Wong, 2014) :: 7.8
8. La distancia (Sergio Caballero, 2014) :: 6.6
9. La cueva (Alfredo Montero, 2014) :: 8.6
10. The Pinkie (Lisa Takeba, 2014) :: 7.6
11. Rhymes for Young Ghouls (Jeff Barnaby, 2013) :: 7.8
12. Canopy (Aaron Wilson, 2013) :: 6.0
13. Alan Partridge: Alpha Papa (Declan Lowney, 2013) :: 8.2
14. Jo nan-ja-deul (Young-Seok Noh, 2013) :: 6.8
15. Fune wo amu (Yűya Ishii, 2013) :: 8.2
16. Lev stćrkt (Christian E. Christiansen, 2014) :: 8.6
17. Trydno byt bogom (Aleksey German, 2013) :: 4.6 _________________ Even if you fall on your face, you're still moving forward.
Collectie
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted then used against you. |
|
Back to top |
|
|
Verhoeven
Joined: 29 Jun 2009 Posts: 5626 Location: Zuid-Limburg
|
Posted: Wed Nov 12, 2014 1:17 pm Post subject: |
|
|
Bande de Filles = IFFR-Preview 2015. Maar je hebt het niet van mij. _________________ Over smaak valt zeker niet te twisten maar over de inhoud wel. |
|
Back to top |
|
|
|